dinsdag 4 juli 2017

Mediation in fiscale geschillen: eensgezind met wetgeving vooruit!


In de fiscale procespraktijk eindigt een conflict lang niet altijd met een beslissing van de belastingrechter.  Regelmatig komt het voor dat een zaak tussen belastingdienst en belastingplichtige buiten rechte kan worden opgelost.  Ik ben bij Hertoghs advocaten advocaat maar ook MfN mediator.  Hieronder ga ik in op de rol van mediation bij fiscale geschilbeslechting en - de noodzaak van - wetgeving ter bevordering van mediation.

Mediation heeft bij fiscale geschillen tussen overheid en burger de afgelopen jaren een bescheiden plekje veroverd.  Waarom wordt er niet meer gebruik van gemaakt?  Soms is het de onbekendheid - bij vooral de belastingplichtige - met en/of onduidelijkheid over mediation.  In de praktijk zie ik vaak dat de belastingdienst een verzoek om mediation afwijst.  Hoe komt dat?  Wil de betrokken ambtenaar geen "pottenkijker" in het dossier?  Ligt een mogelijke strafzaak op de loer, dan is dat soms reden voor de belastingdienst geen mediation te willen.  En ik hoor ook wel dat de fiscus mediation als een hinderlijke vertraging ziet van de afwikkeling van de zaak.  Eigenlijk begrijp ik - afgezien van strafzaken - niet goed waarom mediation wordt geweigerd.  Van de overheid mag toch in elk geval een open houding worden verwacht ten aanzien van een goed gesprek.

Bron: Hertoghs beschouwt 4 juli 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten